Brussels airlines krijgt extra personeel om passagiers te screenen

De komende twee jaar krijgt het crisiscentrum van de FOD een nieuw gebouw voor 111 extra personeelsleden. Het centrum wordt daarmee twee keer zo groot, zo bericht De Standaard en Het Nieuwsblad. Het extra personeel is onder andere nodig voor een nieuwe opdracht namelijk de gegevens van vliegtuigreizigers screenen. Passagiers moeten vanaf 1 januari van Brussels Airlines hun identiteitskaart tonen, voordat ze het vliegtuig in stappen. "Dit is de eerste luchtvaartmaatschappij die in het PNR-systeem stapt, de andere volgen hopelijk snel", zegt minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA).

Het crisiscentrum heeft de opdracht gekregen om al de Passenger Name Records-gegevens (PNR) bij te houden in een databank. Men hoopt zo anonieme reizigers bij de landsgrenzen binnen de Schengenzone te weren. Dit gaat waarschijnlijk ook gelden voor het treinverkeer tussen België, Groot Brittannië, Frankrijk en Nederland. Onder andere om deze reden is het crisiscentrum, dat nu 120 personeelsleden telt, met nog eens 111 mensen vermeerderd. "Vandaar ook het nieuwe gebouw", zegt Bart Raeymaekers, directeur van het crisiscentrum. "Het huidige gebouw is ook niet meer up-to-date op het vlak van beveiliging en nieuwe technologieën."

Ongeveer de helft van alle nieuwe personeelsleden zal gedetacheerd worden vanuit de douane, brandweer, defensie en de civiele bescherming. De overige helft zijn nieuwkomers.

Bron/auteur: Bruzz